Centrale Security Check Op Schiphol

geschreven 03-06-2015 door Parkeren dichtbij Schiphol

Vanaf vandaag kunnen reizigers op Schiphol in alle vertrekhallen genieten van een nieuwe securitycontrole. Deze centrale security check is gebouwd om het comfort en efficientie van het vertrek te verbeteren. Hiermee komt tegelijkertijd de controle aan de gate te vervallen. Schiphol hoopt hierdoor de gehele ervaring en tijdspan na de incheck te optimaliseren.

schiphol wachtrij

De nieuwe security filters bevinden zich na de inckeckbalie in de drie aanwezige vertrekhallen. In vertrekhal 1 was hij al aanwezig en werd hij voornamelijk gebruikt als test voor de long-haul vetrekhallen 2 en 3. Na een succesvolle test gedurende 2014 is er besloten om overal een centrale securitycontrole te plaatsen. Door deze aanpassing zal het aantal controle punten drastisch verlaagd worden, namelijk van 71 gates naar maar 5 gates.

Voor reizigers die op Schiphol een overstap hebben zullen uiteraard nog een controle ondervinden in speciale transfer securityfilters gesitueerd tussen de E en F Pier, en bij de G en H Pier.

Voordelen Schiphol Reiziger

* Verbetering vertrek en verblijf op Schiphol
* Efficienter door een eenmalige security check
* Extra ruimte en comfort mogelijkheden bij de gate

Ondanks de hoge kosten van ruim 400 miljoen euro, die uiteraard via de luchtvaartmaatschappijen als luchtvaartbelasting richting de reiziger belast worden, zal er op langer termijn ook een kostenvoordeel van toepassing zijn. Zo zal Schiphol bij aanpassing van de Europese wet en regelgeving veel sneller en efficienter kunnen anticiperen vanwege het terugbrengen van 71 security gates naar 5 security gates.

Openingsdag 3 juni

Inmiddels 8 uur onderweg zijn er al wel de eerste geruchten dat er verschillende kinderziektes bij de nieuwe security posten aanwezig zijn. Zo zouden crews uit niet europese landen bij aankomst niet gecontroleerd worden door toedoen van een defect securityfilter. Daarnaast zijn verschillende vluchten buiten de EU afgehandeld op de D-Pier vanwege problemen met de transfer security filters. Dit resulteerde in uiteindelijk een langere incheck dan de beloofde 10 minuten. Schiphol erkent de opstapperikelen en zal de komende periode extra personeel inzetten om eventuele problemen vlekkeloos op te vangen.

Mocht u de komende tijd nou zelf via Schiphol reizen en vragen hebben dan kunt u ons altijd een bericht sturen.