Luchthavenbelasting Schiphol in 2016 omlaag!

geschreven 04-06-2015 door Parkeren dichtbij Schiphol

Bij het boeken van je vlucht stuit je al snel op de extra kosten zoals de luchthavenbelasting. Wat de reiziger vaak niet weet is waar deze kosten op gebaseerd zijn en waar ze vandaan komen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet hier gelukkig op toe.

parkeren schiphol airport

Kostenbesparing Schiphol Airport

Zo werd het deze week duidelijk dat Schiphol meer op de besparing van grote maar ook kleine bouwprojecten moet richten. De kosten van bouwprojecten worden namelijk door Schiphol op dit moment om de 3 jaar ondanks mee of tegenvallers bepaald en verrekend in de vorm van een belasting voor de vliegtuigmaatschappijen en haar reizigers. Het ACM heeft daarom een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend waarbij Schiphol dit termijn oprekt naar 4 1/2 jaar. Met als einddoel 6 jaar. Hiermee hoopt de ACM de tarieven voor de luchtvaartmaatschappijen en de ticketprijzen voor de reizigers laag en interessant te houden. De huidige belasting ging dit jaar al met 7% omlaag.

Luchtvaart concurrentie

Het wetsvoorstel komt niet toevallig. Zo werd duidelijk dat Heathrow haar luchthavenbelasting voor haar binnenlandse reizigers drastisch verlaagd met 35%. Dit scheelt al ruim €15,- per reiziger. Met deze verlaging hoopt Heathrow het marktaandeel terug te winnen en 1,7 miljoen reizigers weg te kapen bij omringende luchthavens, waar Schiphol Airport met jaarlijks 7 miljoen Britse reizigers, de belangrijkste is.

De groei van verschillende prijsvechters uit het midden oosten is ook een voorname reden voor een actie vanuit de politiek en Schiphol. Een partij zoals Emirates vliegt voor een competitief tarief nu ook vanaf Birmingham of Manchester om de gevestigde orde op Heathrow te ontwijken. Hetzelfde geldt voor Easy-jet die een kantoor op Schiphol Rijk opende om de britse toerist ook te voorzien van een goedkope vlucht via Heathrow.

Landingsrechten Schiphol

Al deze ontwikkeling zorgen ervoor dat Schiphol op haar hoede moet zijn en op moet passen voor een verschuiving in passagiersstroom. Dit werd afgelopen week al duidelijk toen Staatssecretaris Wilma Mansveld geen nieuwe landingsrechten aan luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaat verleende. Er zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie doordat Golfstaten de prijsverlaging financieel steunen en hierdoor prijsvechters zoals Emirates, Etihad en Qatar Airways de prijs kunstmatig laag kunnen houden ten opzichte van europese vliegtuigmaatschappijen.

De Europese Unie probeert dit tegen te gaan en onderhandelt hierover met de UAE en Qatar. Zo probeert de Unie om de steun van de Golfstaten aan deze partijen te stoppen in ruil voor extra landingsrechten. Iets wat tot nu toe op niets uitgelopen is.

Belangen Schiphol

Dat er voor Nederland ook belangen mee spelen is zeker als je weet dat de beoogde doelgroep van de emiraten een tussenstop in de Golfstaten overweegt bij het maken van een lange vlucht in plaats van Schiphol. Iets waar juist Schiphol / Nederland op grote schaal van afhankelijk is en veel omzet zal kosten.

Al met al zal Schiphol genoodzaakt zijn om de kostenbesparing en luchthavenbelasting serieus te nemen en te kijken naar manieren om de consument te behouden en te werven. In onze ogen een positieve ontwikkeling op korte termijn voor de reiziger maar wellicht een negatieve op de lange termijn. Wij houden het voor u in de gaten...